Algemene en betalingsvoorwaarden dieetbehandeling

  1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
    • Diëtist: professional die voedingsvoorlichting en dieetadvisering levert en die volgens
      de wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg bevoegd is de titel diëtist te
      voeren. Zij is ingeschreven in het Kwaliteitsregister voor Paramedici en de praktijk
      heeft een lidmaatschap bij de Nederlandse Vereniging van Diëtisten.
    • Cliënt: natuurlijk persoon of diens wettelijke vertegenwoordiger die de diëtist
      consulteert.
  2. De diëtist is vrij toegankelijk (zonder verwijsbrief), echter om voor vergoeding van de
    consulten in aanmerking te komen kan de zorgverzekeraar om een verwijzing van een arts
    vragen (zie de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar).
  3. Delen met anderen
    Diëtistenpraktijk HRC zal uw gegevens indien noodzakelijk en met uw instemming
    verstrekken aan andere zorgverleners voor behandeldoeleinden (denk aan rapportage aan
    verwijzer of overdracht naar andere instelling bij opname). Diëtistenpraktijk HRC heeft met
    andere zorgverleners overeenkomsten voor veilige gegevensoverdracht.
    Diëtistenpraktijk HRC zal uw gegevens indien noodzakelijk en met uw instemming
    gebruiken voor kwaliteitsdoeleinden en mogelijk ook onderzoek. De gegevens zullen dan
    nooit herleidbaar zijn naar uzelf maar altijd anoniem verwerkt worden.
  4. Indien de cliënt niet op de afspraak kan verschijnen dient de cliënt de diëtist hiervan zo
    spoedig mogelijk op de hoogte te stellen. Dit kan persoonlijk, telefonisch of per mail.
    Wanneer de cliënt niet minimaal 24 uur van te voren afzegt kan de diëtist het
    voorgenomen consult bij de cliënt in rekening brengen. Consulten op maandag dienen
    uiterlijk de vrijdagmiddag daarvoor om 17:00u te zijn afgemeld. De rekening bedraagt ten
    hoogste driemaal het kwartiertarief. Deze kosten worden niet vergoed door de
    zorgverzekeraar. Wanneer u uw afspraak afzegt en tevens aangeeft de behandeling te
    willen afsluiten, worden de administratieve kosten van afsluiten in rekening gebracht.
  5. De tijd die de diëtist in rekening brengt bestaat uit de tijd die de cliënt in de spreekkamer
    van de diëtist heeft doorgebracht of de tijd die tijdens een huisbezoek heeft
    plaatsgevonden of de tijd die een telefonisch consult heeft geduurd én de tijd die de diëtist
    heeft besteed aan patiëntgebonden werkzaamheden waarbij de patiënt niet aanwezig is
    (dit geldt alleen voor het dieetadvies).
  6. Voor een huisbezoek worden aparte kosten in rekening gebracht. Deze kosten vallen
    eveneens binnen de vergoeding door de zorgverzekeraar. Lees hiervoor uw
    verzekeringsvoorwaarden.
  7. Facturering van dieetadvisering vindt rechtstreeks via VECOZO plaats bij de
    zorgverzekeraar. Indien dit niet mogelijk is ontvangt de cliënt de factuur. In dat geval is de
    cliënt zelf betaling verschuldigd.
  8. Het advies van de diëtist is resultaatgericht zonder dat resultaat gegarandeerd is. De diëtist
    sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of in verband
    met de opvolging van door de diëtist verstrekte adviezen, tenzij sprake is van opzet of
    grove schuld aan de zijde van de diëtist.
  9. Wij streven er elke dag naar om goede zorg te verlenen en uw behandeling/behandeltraject zorgvuldig te organiseren. Toch kan het voorkomen dat u als cliënt onverhoopt niet tevreden bent met uw behandeling, het resultaat of met ons. Dan is het belangrijk dat u dit bespreekt met uw diëtist of door zelf contact op te nemen met HRC, om te kijken of wij u hierbij kunnen helpen en om als organisatie hier van te leren. U kunt uw klacht melden door te bellen met 010-2520165 of te mailen naar secretaresse@praktijkhrc.nl

    Als dat geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen. U kunt bellen naar 070 – 310 53 92 of u kunt een e-mail sturen naar info@klachtenloket-zorg.nl.